Novosti

Svibanj 2019

ARHIVA VIJESTI

rme-adi-2-dac-od-profesionalaca-za-audiofile_PKM-zh

BUG recenzija RME ADI-2 DAC

Renomirani časopis BUG recenzirao je karticu RME ADI-2 DAC, koja je dobila najviše ocjene. Prenosimo njihovu recenziju.

Njemački ekspert za studijsku audioopremu je na temeljima jednog od svojih najpopularnijih AD/DA konvertera izgradio izvanredan DAC za one koji glazbu ne snimaju i miksaju, već isključivo – slušaju

Njemački RME dobro je poznat u svijetu profesionalnog audija, ne samo kao proizvođač vrhunskih audiosučelja, zvučnih kartica, analogno-digitalnih konvertera i srodnih uređaja, već i zbog svojih drivera, koji slove kao jedni od najboljih u branši. Kada snimate bend ili koncert uživo, bilo kakva softverska greška ili nestabilnost katastrofa je biblijskih proporcija. RME tu sa svojim driverima riljira, kako u smislu pouzdanosti, tako i kad je riječ o održavanju kompatibilnosti starijeg hardvera s modernim OS-ovima, ali i neprestanom dodavanju novih, profesionalnim audioinženjerima bitnih funkcionalnosti.

ADI-2 DAC za ovu je tvrtku razmjerno atipičan uređaj, zato što njime ne cilja na glazbene studije, već na kućne korisnike i hi-fi entuzijaste – osobito one kojima neće biti mrsko platiti pozamašnu svotu od 7.602 kune da bi iskusili dio RME-ove magije. Radi se o izrazito moćnom digitalno-analognom konverteru s integriranim pojačalom za slušalice (klasične i IEM-ove –in-ear monitore), svim potrebnim (mahom digitalnim) ulazima za spajanje sa izvorima zvuka, te balansiranim i nebalansiranim izlazima za aktivne zvučnike. ADI-2 DAC temeljen je na RME-ovom referentnom studijskom AD/DA konverteru ADI-2 Pro, koji ima više funkcija, mnogo je kompleksniji za korištenje i košta oko 11.500 kuna.

INŽENJER U DUŠI

Premda RME svoj ADI-2 DAC plasira kućnim korisnicima, treba kazati da se još uvijek itekako osjeti kako se tvrtka prvenstveno bavi profesionalnim audiom. Broj funkcija ovog DAC-a, kao i način njihove prezentacije, oduševit će geekove, ali vjerojatno neće biti prema volji tipičnim audiofilima, koji bi bili najsretniji da na njegovoj prednjici nema ničega osim konektora za slušalice i kotačića za glasnoću.

To dvoje ćete svakako dobiti – precizan kotačić, koji je “nazubljen” i omogućuje nam da bez greške namještamo glasnoću u koracima od 0,5 dB, te čak dva konektora za slušalice. Pritom 6,35-milimetarski prima klasične, naglavne slušalice, a 3,5-milimetarski je namijenjen ultraosjetljivim IEM-ovima (in-ear monitorima) – ima za 10 dB nižu razinu šuma od “velikog” konektora, izlaznu impedanciju od zamalo 0 Ω i THD od 0,001%. To, naravno, ne znači da ćete u vašim naglavnim slušalicama čuti bilo kakav šum; svi izlazi ADI-2 DAC-a, za slušalice i zvučnike, kristalno su čisti.

Međutim, također ćete dobiti 2,2-inčni zaslon u boji, četiri upravljačke tipke i dva dodatna kotačića. Kotačići se mogu iskoristiti za brzo dodavanje ili oduzimanje basa i visokih frekvencija, u rasponu od ±6 dB, zatim za odabir nekolicine tipova prikaza na ekranu (najatraktivniji je onaj gdje se dinamički prikazuje čitav spektar frekvencija, glasnoća lijevog i desnog kanala, trenutačno aktivni izlaz te odabrana razlučivost), ali i za navigaciju kroz sve izbornike, kojima se pristupa pomoću tipki s lijeve strane ekrana. Dotične su pozadinski osvijetljene i označene s VOL, I/O, EQ i Setup, iz čega je prilično jasno kakve se opcije iza njih kriju. Pritisnemo li, primjerice, tipku VOL, dobit ćemo grafički i numerički prikaz balansa lijevog i desnog kanala, opciju njegova ugađanja i utišavanja (mute) pojedinih izlaza. U izborniku I/O konfiguriraju se postavke za tri izlaza – Line Out, Phones i IEM. Tu možemo povezati ulaze s izlazima – primjerice, definirati da na velikom konektoru za slušalice uvijek čujemo signal (zvuk) s USB ulaza, a na IEM konektoru signal s optičkog ulaza. Na istome mjestu mijenjamo polaritet signala, referentne razine glasnoće, digitalno-analogne filtere (Short Delay Sharp, Short Delay Slow, Sharp, Slow, NOS – najlinearniji frekvencijski odaziv i najmanju latenciju ima filter SD Sharp pa bi većina trebala koristiti baš njega) i mnoštvo drugih više i manje bitnih detalja. Kategorija EQ otkriva nam da ADI-2 DAC podržava suludih 20 profila s različito namještenim ekvilizatorima. Sloboda podešavanja ekvilizatora praktički je neograničena. RME je išao tako daleko da u rasponu frekvencija od 20 do 200 Hz nudi granulaciju od 1 Hz. Drugim riječima, ako želite frekvenciju od 76 Hz pojačati za 3 dB, a 82 Hz smanjiti za 5 dB, u tome vas apsolutno ništa ne sprečava. Dostupni raspon gaina za sve frekvencije jest ±12 dB. Od 200 Hz do 2 kHz granulacija raste na 10 Hz, a od 2 do 20 kHz na 100 Hz.

Najzad, u izborniku Setup upravljamo stvarima poput automatskog utišavanja nekorištenih izlaza (primjerice, isključenje zvučnika kad spojimo slušalice), automatske detekcije DSD datoteka na optičkom ili USB ulazu te svjetline i boja ekrana. Implementiran je takozvani AutoDark način rada, gdje se sva svjetla na ADI-2 DAC-u (prsten oko tipke za uključenje, prsten oko kotačića za glasnoću, pozadinsko osvjetljenje upravljačkih tipki te sam ekran) isključuju nakon što 10 sekundi nemamo nikakvu interakciju s tipkama na uređaju ili daljinskom upravljaču.

Ako dosad nije bilo jasno, opcija je iznimno mnogo, no da smo uživali u njihovom namještanju – pa i nismo. Sučelje uređaja i metodologija upravljanja pomoću triju kotačića, od kojih se svaki također može pritisnuti kao tipka, trebali bi biti za još nekoliko razina pojednostavljeni. S obzirom na to kako su izvedeni, ADI-2 DAC još uvijek ostaje čvrsto vezan uz svoje profesionalne korijene. Srećom, ništa vas ne tjera da istražujete izbornike i borite se s naprednijim mogućnostima ovog DAC-a, ako vam takvo što nije zanimljivo. Uređaj je tvornički namješten na najpreporučljiviji digitalni filter, ekvilizator mu je isključen te omogućuje brzo namještanje glasnoće, basa i visokih tonova. Više od toga mnogima neće ni trebati.

Za razliku od upravljanja na samom uređaju, kontrola pomoću priloženog, kompaktnog daljinskog upravljača, sasvim je trivijalizirana. Tu imamo tipke za glasnoću, odabir ulaza (koaksijalni, optički, USB), isključenje zvuka (mute), brzi odabir mono ili stereo reprodukcije te uključenje i isključenje loudnessa, AutoDarka i zatamnjenja ekrana.

ZAJEDNO SMO JAČI

Kompaktno, metalno kućište ADI-2 DAC-a u sebi krije dva čipa za digitalno-analognu pretvorbu zvučnog signala. Radi se o AKM-ovim čipovima AK4490EQ, kombiniranim s RME-ovim SteadyClock FS-om, koji digitalni šum (jitter) spušta na razinu femtosekunde – otuda “FS” u nazivu – te izrazito moćnim DSP-om, čije smo mogućnosti ekstremno preciznog ekviliziranja zvučnog signala već opisali. Uređaj podržava reprodukciju 32-bit/768 kHz datoteka, kao i DSD/Direct DSD reprodukciju. MQA nije podržan, niti RME najavljuje da bi to mogao biti slučaj u bližoj budućnosti.

Digitalna ulaza ukupno su tri – USB 2.0, optički te koaksijalni – a analognih i bežičnih ulaza nema. Funkcija bežičnog streamanja glazbe RME-ovom bi se uređaju mogla dodati preko, primjerice, Chromecast Audija, koji se može spojiti u njegov optički ulaz, stoga izostanak Bluetootha zapravo ne smatramo osobito problematičnim. Uz dva izlaza za slušalice, uređaj raspolaže parom linijskih izlaza, na koje se mogu spojiti aktivni zvučnici. Kao što smo već spomenuli, radi se o nebalansiranim RCA izlazima te pravim balansiranim XLR izlazima; jedni i drugi namijenjeni su povezivanju isključivo aktivnih zvučnika. Pasivni hi-fi zvučnici ne mogu se spojiti na ADI-2 DAC.

RME ADI-2 DAC iskušali smo sa širokom selekcijom slušalica (Sennheiser HD 660 S, HiFiMan HE4XX, Beyerdynamic DT 1990 Pro, Oppo PM-3, Philips Fidelio X2, Audeze iSINE10, Shure SRH840) i nekolicinom zvučnika (Adam A7X, Audioengine A5+, Kanto YU6). Performanse su mu, riječju, impresivne. Osim fantastičnom čistoćom zvuka na svim izlazima, zadivljuje dinamikom, autoritetom, ali i ogromnom zalihom snage – nema tih slušalica koje neće uspjeti potjerati do (i preko) razumnih glasnoća. Ništa neobično, uzmemo li u obzir da pojačalo za slušalice isporučuje 1,5 W snage po kanalu (pri 32 Ω). Postojala je bojazan da će, radi svojih profesionalnih korijena i naglašenog inženjerskog pristupa u izboru i izvedbi funkcija, zvučati analitički i suviše sterilno, ali to u praksi jednostavno nije tako. RME nije zaboravio da ovaj put radi uređaj za slušanje, a ne za snimanje i miksanje glazbe, te se pobrinuo da ADI-2 DAC-u podari sjajan omjer preciznosti i muzikalnosti.

S cijenom od 7.602 kune, RME ADI-2 DAC nije za svakoga. Kako biste uopće razmišljali o njegovoj kupnji, morate biti istinski ljubitelj glazbe, koji ju prije svega konzumira u digitalnom obliku, a istodobno i vlasnik zaista kvalitetnih slušalica i zvučnika, koje ima smisla upariti s ovim moćnim uređajem. No zadovoljavate li sve te uvjete, ADI-2 DAC vrijedit će vam svake potrošene kune – tim više što, prema svoj prilici, nikad više nećete osjetiti potrebu da ga zamijenite nečim drugim.

Pogledaj sve članke
recenzije kupaca

PreSonus Eris E3.5 aktivni studijski monitori (Par)

Kristijan Slovenec

Izvrsni,topla preporuka :)

PreSonus Eris E3.5 aktivni studijski monitori (Par)

Kristijan Slovenec

Izvrsni,topla preporuka :)

PreSonus Eris E3.5 aktivni studijski monitori (Par)

Kristijan Slovenec

Izvrsni,topla preporuka :)

PreSonus Eris E3.5 aktivni studijski monitori (Par)

Jadranko Dolovcak

Za te novce su i predobri, takoder preporuka !

Solid State Logic SSL 2 audio sučelje

Rino Sinobad

Jako sam zadovoljan, preampovi u ovom interfaceu su jako čisti,4K tipka odlično paše na vokalima, akustične gitare, piano.. sve preporuke svima koji žele studijski kvalitet svoje snimke uz dodatak par pluginova od SSL! :)

American DJ Mega 64 Profile Plus LED rasvjetno tijelo

Antonio Tkalec

Nedavno sam (pomalo skeptično) kupio 4 komada ovih SJAJNIH reflektora! Do tada sam koristio 36*3w reflektore (6 komada), koji se NIKAKO ne mogu mjeriti niti jačinom niti nevjerojatno lijepim nijansama boja sa ADJ-evima. ADJ je napravio nešto usitinu sjajno s ovim cijenovno pristupačnim reflektorima. Neki dan sam imao koncert na pozornici od 60m2 i (ne trebate vjerovati ako ne želite - ali ja sam to doživio pa vjerujem) sa samo 4 ova reflektora uspjeli smo prekrasno obojiti cijeli stage.....fenomenalni su. Planiram uzeti još 4 komada.

KRK Rokit RP5 G4 aktivni studijski monitor (Komad)

Igor Kauric

Nevjerovatno dobar near-field monitor za tu lovu.

Adam A77X aktivni studijski monitor (Komad)

Antonio Tkalec

Adam A77X su jedni od najboljih studijskih monitora na svijetu ove veličine i jačine (koja je dostatna za srednji do srednje veliki studio - dakle mogu biti near ili midfield). A77X NIJE dupli A7X - daleko od toga!!!!!!!! Ovi zvučnici ostavljaju iza sebe i A8X (čiji 8'' bass može biti problematičan za manje studije) te "juriša" prema top serijama SX iz Adam obitelji! Ovi zvučnici su toliko prilagodljivi (sami si podesite zvuk kako vam odgovara), toliko su kristalnog, jasnog i čistog zvuka da imate osjećaj da ste u najskupljem glazbenom studiju. Naravno - tada i finalni proizvod koji izlazi iz studija zvuči - SJAJNO! Koristeći Adam A77X - shvatio sam da do prije njih zapravo.....nisam niti znao raditi kako treba. Ti zvučnici mi dopuštaju da čujem ono što prije nisam. Npr. svi se mučimo sa low endom u našim snimkama (koliko "otkidati" low cut, koliko nabrijavati bass......itd), a A77X mi omogućava da slušajući referentne snimke (ovisno o vrsti glazbe koju radim) mogu gotovo identično postaviti EQ! Kod masteringa sam se preporodio - na njima se čuje i najmanje "preuveličavanje" kompresije! Večina zvučnika gotovo ne raspoznaje razliku izmđu pluginova i sprava, a s A77X čujem apsolutno SVE!!!!!! JAKO je važno da ih postavite pravilno u studiju - da nađete dobar "sweet spot" i samo je nebo granica. Prije kupnje ovih monitora, imao sam priliku isprobati razne modele (Adam A7X, A8X, Eve.....) ali A77X su bili točno to što sam tražio: 2 x 7'' bass koji mi daje dovoljno low end-a a opet ne "nabija okolo po studiju", mid freq koji je jednostavno SJAJAN zbog topline i ušima jako ugodnog zvuka te high end s kojim mogu raditi visoke soprane a da pritom prozori i čaše ne pucaju! Jednostavno - NAJBOLJI I NAJUGODNIJI monitori za svakodnevni rad u profi studiju!

Zoom H2n ručni snimač

gordana krizman

Izvanredan uređaj! Sve preporuke! Radim kao voditelj tiskovnog ureda, ali i dopisnik radijskih redakcija...dakle potrebe snimanja su najrazličitije, i u najrazličitijim uvjetima, od izjava, intervjua, snimanja sastanaka pa do tonskih memo zapisa u vožnji ... radim s ovim uređajem 6 godina, i uvijek je vrhunski odradio svaki teren, jednako kvalitetno kao i mnogo skuplji modeli drugih proizvođača. Zbog povećanja opsega poslova razmišljam o nabavi još jednog snimača, i znam da će oped biti jedan iz serije Zoom.

Denon DN-HP1100 DJ slušalice

Tomislav Smolcic

Izvrsne slusalice , kupljene na preporuku profi DJ-a mog prijatelja i prezadovoljan sam slusalicama. Preporucam ih svima koji bilo da zele slusati muziku s mobitela, mp3 playera ili se baviti profesionalno DJ-ingom zvucna izolacija im je besprijekorna uz izvrsna akusticna svojstva. I zbilja su povoljne. Puna preporuka, necete pogrijesiti odlucite li se na kupnju ovih po meni odlicnih slusalica!

Artikl je dodan u košaricu

Količina: